הדפסה
כניסות: 1773


והשבות אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך ה' אלהיך שמה [ל, א]. דהנה ידוע כי כמו שיש ז' היכלות דקדושה כמו כן יש כנגדן ז' היכלות דטומאה וכנגד ז' מדורין דגיהנם. והנה האדם המשקיע את עצמו בהקליפה חס ושלום על ידי עבירות שעושה אז הוא ממש בגיהנם. ואדם כזה הרוצה לשוב אל ה' יתברך בתשובה מאין נמצא זה שיהיה עולה על לבו לעשות תשובה כיון שהוא משוקע בתוך הרע היאך יגיע לו מחשבה קדושה?

אך האמת הוא שזהו מחמת אהבת הבורא ב"ה לישראל. וכביכול יורד אליו לתוך ז' היכלות דטומאה כדי להחזירו בתשובה. וזה שאמר דוד המלך ע"ה (הצילה מיד שאול נפשי) והצלת נפשי משאול (תהלים פו, יג), היינו שאתה דייקא תציל את נפשי מיד שאול ז' היכלות דטומאה כנ"ל וזהו והשבות אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך, כי הגוים וז' היכלות דטומאה וז' מדורין דגיהנם חד הוא. ואם תרצה לידע מנין באה לך התשובה הזאת הוא מחמת ה' אלהיך שמה, שיורד להציל אותך מיד שאול ואבדון וכשתעשה תשובה באמת כמו שמפורש בקרא. אז אם יהיה נדחך בקצה השמים וכו'. דהנה כתיב (דברים ל, יב) מ' י י' על' ה ל' נ' ו ה' שמימ' ה ראשי תיבות מילה וסופי תיבות יהו"ה (תיקו"ז בהקדמה ב ב) ורצה לומר שהמיל"ה בחינת צדיק הוא החותם של שם יהו"ה ב"ה, אבל אם יהיה נדחך בקצה השמים, ר"ל נוטה מן השמים אל בחינת קצה השמים. גם משם יקבצך ה' אלהיך, וזה שאמר בכפל לשון משם יקבצך וגו' היינו בחינת נצוצות קדושות שהורדת אתה ואבותיך בהקליפה על ידי החטאים. ועוד אמר ומשם יקחך, היינו ניצוצות הקדושות אשר נפלו בתחלת הבריאה אבידה מדעת כדי שיהיה בחינה ורצון כנ"ל והבן:

[אוהב ישראל ליקוטים חדשים פרשת ניצבים]