הדפסה
כניסות: 1848


וכבר זכרנו בשם המגיד זלה"ה שביאר מאמרם ז"ל (סנהדרין לח, ב) אדם הראשון היה גבוה מארץ עד לרקיע, ופירש כל כך היה בהזדככות ובהירות, עד שיכול לחבר שמימיות עם ארציות, והארכנו מזה במקום אחר והצורך לענינינו, כי הנה מתחלה עלה ברצונו הפשוט לגלות אלהותו יתברך באמצעות קומת אדם הראשון וזכות גופו הטהור והקדוש, וכיון שחטא נתמעט קומתו ורבו בזה דעות בגמרא, חד אמר מין היה, וחד אמר מושך בערלתו היה, והדברים צריך ביאור רחב, והצורך לענין על דרך דאיתא (זוה"ק ח"ב קפא, ב) ערלה דחפיא על ברית, והכוונה מהו ברית עליון, היינו מדות המשפיע ומגלה אלהותו יתברך בעולם, והיינו באמצעות מלא קומתו אשר בצלם אלהים עשה את האדם (בראשית ט, ו), וברא כונניות באדם עם תכונת רמ"ח איבריו פנימים וחצונים, הכל מורה לאורות עליונים עובדא דמעשה בראשית, על דרך הזוהר ציורא דעובדא בראשית וציורא דאדם חד אינון, וזאת העולה בקדימת רצונו יתברך, להיות אדם הראשון דמות ודיוקן לקומה עלאה, לגלות באמצעותו הארה עליונה, היינו בהיות מקשט ומטהר מלא קומתו ופרטי אבריו וחושיו להשראת אלהות, וכיון שחטא ולא השרה קדושה עליונה על פרטי אבריו, ממילא לא יכול לגלות ולפרסם אלהותו יתברך על ידי קומת אדם הראשון שצפה בקדימת רצונו לגלות על ידי קומתו, וממילא חפיא ערלה על ברית עליון, היינו בחינת ההשפעה והתגלות פרסום אלהות שהיה ראוי להתגלות באמצעות תכונתו, וזהו מאמרם ז"ל משוך בערלתו היה, באופן המבואר, וזהו ערלה דחפיא על ברית, והכל עולה בקנה אחד, ואחר כך נתגלגל באברהם ונצטרף ביצחק ונתלבן ביעקב, ובאו האבות שלשה והתחילו להמשיך אלהותו יתברך ולגלות אורותיו בזה העולם, כל אחד ואחד לערך מדתו ואחיזת נשמתו בקומה עלאה.

הנה מכל הנ"ל נשמע היות הקמת ברית עליון להשפיע בזה העולם תולה דייקא בהתעוררות התחתונים וזכות גופם, כמו כן גורמים הקמת צדיק יסוד עולם להיות בסוד הקמה והפרחה, ולא יהיה ערלה דחפיא על ברית, וזהו צדיק כתמר יפרח דלא סליק אלא לשבעין שנין המורה כללות הז' קצוות, כל אחד ואחד כלולה מעשרה כנזכר, וכן קומת השכינה מוכרח להיות גם כן קומה בנויה ומתוקנת בכללות מדותיה הקדושים, התולה גם כן הכל בקישוט מלא קומתה של התחתונים, ולערך אחיזת נשמתם בקומתם כמבואר.

[אור המאיר ויקרא שיר השירים]