דוד דדון
מוהל מוסמך מטעם הוועדה הבין
משרדית של הרבנות הראשית
ומשרד הבריאות

נייד: 0528428721


img_0647ימי ההריון הם ימים של חידה. מה בבטנה של האם? זאת איש לא ידע. גם עם כל האמצעים העומדים לרשותנו אין לנו אפשרות לעמוד על סודם של חיי העובר ברחם, מצב קיום שונה כל כך מזה שבו אנו נמצאים. אגדות התלמוד מוסיפות להצית את דמיוננו בתיאורן המופלא והחלומי: נר רוחני מאיר את עיניו של היצור הקטן ומלאך מגונן עליו ומלמד אותו את כל התורה כולה...

 

כעבור תשעה חודשים, בחדר הלידה, אנו מתחילים לקבל תשובות לשאלותינו הרבות.

 גוף קטן יוצא לאור, מגיח בצעקה מתוך הנעלם. אך האם שם באמת נפתרת החידה כולה? תורת הנסתר מלמדת שבחדר הלידה נולד הגוף בלבד, אולם נשמתו העליונה – נשמת יהודי החצובה מתחת כיסא כבודו של השם – עודנה חופפת עליו מבחוץ ומבקשת את דרכה פנימה.

הרגע שבו נשלמת הלידה הוא רגע הברית, כאשר בבת-אחת הופכים נשמה אלוקית וגוף גשמי למציאות אחת – ברית קודש! ברגע הזה זוכה התינוק לתוספת עצומה של חיים, ולכן הוא המתאים גם לקריאת השם העתיד לבטא את סוד נשמתו כל ימי חייו.

אליהו הנביא בברית מילה

פעם בא הרי"ם מגור זצ"ל לברית מילה בשבת, והרגיש שאחד מן הנוכחים חילל את  השבת, נענה ואמר, איתא במדרש שאליהו הנביא ע"ה נענש בגלל התוכחה הקשה שהוכיח את בני ישראל,...

קראו עוד

הרחמן הוא ישלח לנו

בכפר אחד סמוך לעיר לעלוב, גר יהודי עני שנהג לבוא מדי פעם אל הרב ולשהות במחיצתו, פעם אחת בא העני אל הרבי, ובקש ממנו להיות המוהל של הבן הנולד לו,...

קראו עוד

יתרונות הקלטוסטט

יתרונות הקלטוסטט

לאחר ברית המילה אני משאיר את התינוק ללא חבישה ועוטף את אזור המילה בקלטוסטט (Kaltostat). הקלטוסטט אלו סיבים העשוים מסידן והינם חומר הנמס מעצמו. תפקיד הסיבים: הגנה על אזור ברית המילה...

קראו עוד

אפילו בשבת

(אמר מר) מילה וכל מכשיריה דוחין את השבת, דברי רבי אליעזר.מנא ליה לרבי אליעזר הא?אי מכולהו גמר - כדאמרינן.ועוד: מה להנך שכן אם עבר זמנה בטלה.אלא, היינו טעמא דרבי אליעזר:...

קראו עוד

שושבינים-קוואטערס

שושבינים-קוואטערס

השושבינים, המכונים 'קוואטרים', מובילים את התינוק אל הברית. מקובל לבחור בבני-זוג שנישאו לאחרונה וטרם זכו לפרי בטן, כדי שיתברכו מכוחה של המצווה בתינוק משלהם. על-פי מנהג זה מקבלת השושבינה את...

קראו עוד

סעודת הברית

סעודת הברית

נוהגים לעשות סעודה חגיגית רבת משתתפים לאחר הברית, והיא סעודת מצווה. נוהג זה מקורו בסעודה שערך אברהם אבינו לבנו: "וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת יִצְחָק" (בראשית כ"א 8).   דרכו...

קראו עוד