ניתן לכבד את אחד האורחים באמירת הברכות שלאחר מעשה הברית, ואורח אחר בהחזקת התינוק בזמן הברכות. המברך יאחז בידו כוס יין, ויאמר את הברכות המסתיימות במילים "בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן" ו"כּוֹרֵת הַבְּרִית". לאחר מכן יאמר את נוסח הברכה הפותח במילים "אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, קַיֵּם אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה". ברכה זו כוללת את ההכרזה על שמו של הילד.
ידוע ששמו של אדם אינו סתמי, אלא מורה על מהותו ואף משפיע עליו כל ימי חייו. כמו בלידה עצמה, כך גם בקריאת השם – הנעשית במעמד הברית, שבו נכנסת נשמתו האלוקית של התינוק אל תוך גופו – שלושה שותפים: האב, האם והקב"ה. האב והאם משתדלים בוודאי להשקיע מחשבה בבחירת שם שיהיה בעל משמעות חיובית, וכמובן – גם הקב"ה עושה את שלו ומשרה עליהם מעין רוח הקודש, המסייעת להם לכוון אל השם המתאים ביותר. כאשר השם יוצא מפי המברך את ברכות הברית, הוא נרשם בכיסא הכבוד יחד עם כל שמות ישראל.